Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/famweb/public_html/isba-romania.ro/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/famweb/public_html/isba-romania.ro/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2862

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/famweb/public_html/isba-romania.ro/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708

Deprecated: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in /home/famweb/public_html/isba-romania.ro/wp-content/plugins/astra-addon/admin/bsf-core/auto-update/admin-functions.php on line 11
Despre Koryu Kobudo – ISBA Romania

Ce este Koryu Kobudo?

  • ​Ko, 古 = vechi, clasic, antic
  • Ryu, 流 =curgere, transmisie, scoala
  • Bu, 武= martial, cu sens de oprirea violentei
  • Do, 道= cale, etica, “modus vivendi”

Ryu se traduce de fapt prin curgere si impropriu prin conceptul de scoala (martiala sau de alta natura). Invataturile transmise de un maestru capata fluiditate, consistenta si devin cu adevarat o scoala de formare de-a lungul a mai multe generatii in care invatatura se transmite si este si testata in timp. Este o metodologiepentru tradiţia de un sistem care se transmite din generatie in generatie. In Japonia medievala exista cel putin 2 tipuri de transmisie – care uneori se suprapun, fara a se exclude una pe alta. Una, deriva din dorinta de a pastra scoala secreta si ca avantaj al propriei familii. Acest lucru putea sa genereze si avantaje de natura materiala bineinteles. Cand insa membrii familiei nu sunt capabili de a atinge macar partial invataturile generatiei anterioare, scoala era invinsa si disparea in timp. (De exemplu celebra scoala Yoshioka, fosta scoala oficiala la curtea shogunului Ashikaga, dupa ce a fost invinsa de Musashi – s-a pierdut, nu au mai ramas succesori). Solutia aplicata de unele scoli de arte martiale, este de a lasa Instructor Sef pe cel mai avansat dintre discipoli care chiar merita acest lucru. De asemenea, in paralel exista un membru al familiei care era reprezentantul oficial al scolii si astfel scoala putea ramane in familie.

Din pacate in perioada ce a urmat Hatto rei – decretul de interdictie a sabiilor, deci care a marcat disparitia samurailor, multe scoli nu au mai avut cum sa fie testate real, provocate, deci au aparut diverse ramuri dezvoltate de membrii ai familiilor / clanurilor originale, dar nu care nu erau neaparat cei mai buni exponenti ai scolii. O cunoastere buna a istoriei, a contextului social si cultural in care s-au dezvoltat si transmis vechile ryu-ri ale Japoniei medievale poate ajuta la decizia cea mai buna cu privire la urmarea unei scoli sau a alteia, in paralel desigur cu factorul uman asociat (compatibilitate a caracterelor, etc.)

Recent Sensei Osano imi spunea ca a descoperit la aproximativ o ora de orasul sau, un profesor deosebit al scolii Sekiguchi Ryu. Dupa o perioada in a verificat si originea ramurii respective si in care si-a evaluat si restructurat programul personal, a luat decizia de a incepe studiul serios al acestei scoli. Este un exemplu remarcabil de dorinta si capacitate de invatare indiferent de varsta si de nivelul pe care il are cineva.

Numele unei şcoli nu poate apare decat dupa ce 2-3 generatii confirma valoarea invataturilor acelei scoli. Numele poate fi dat atunci dupa numele maestrului fondator (Sekiguchi Ryu, etc), dupa o locatie originara (Kashima Shinto Ryu, Katori Shinto Ryu, etc ) sau prin comparatii si metafore ulterioare.

În general, fiecare ryu isi are metode si structuri proprii. Există de multe ori documente scrise ale fondatorului,modificate de către maestrii succesori (Soke) completate dupa experientele lor. Acestea sunt asa numitele Densho-uri (document de transmisie), ce conţin cunoştinţele acumulate şi de calificare tradiţiile militare. Ele sunt completate de transmisia verbală (Kuden) direct de la maestru şi apoi de si mai profunda transmisie (de tip spiritual) : “I Shinden Shin” “de la inimă la inimă”.

Axa centrală a unui ryu este pastrarea si continuarea tradiţiei sale.Pastrarea intacta poate duce a la transmite forme goale, tehnici ineficiente in zilele noastre si astfel o scoala se poate transmite dar poate muri prin neadaptare. Diferenta intre adaptare in spiritul scolii si inovatii radicale , proprii fara o baza reala , este foarte fina si dificil de perceput de cele mai multe ori.